onsdag 19 november 2008

Byggbloggarna - branschens nya tyckare

Byggvärlden 2008-11-19

Oberoende tyckare eller branschens nya språkrör. Bloggandet har kommit till byggbranschen.

– Jag hoppas på att bli ett forum för branschen, säger skaparen av bloggen Byggblasket.
Byggblasket, som startade i mitten av september i år, drivs av en anonym bloggentusiast.
– Jag är helt såld faktiskt. Jag hade inga egentliga tankar med den när jag började men nu är det nästan som en heltidstjänst, säger personen bakom Byggblasket.
Inläggen på bloggen handlar om det som engagerar grundaren. Ofta berörs det som uppfattas som byggbranschens kvalitetsbrister. Själv har Byggblaskets grundare en bakgrund inom väg- och vattenbygg, både som konsult och på entreprenad- och fastighetssidan.
– Min ambition med bloggen är inte att styra branschen i en eller annan riktning. Däremot hoppas jag på att bloggen ska bli ett debattforum.
Sedan bloggens start har ungefär 3 000 personer besökt den. Besökssiffran stiger stadigt, även om grundaren betecknar sin blogg som i uppbyggnadsfasen.
Känner du dig som en maktfaktor?
– Visserligen kan ingen säga åt mig vad jag ska skriva men jag vill inte ha en personlig makt. Som sagt, jag hoppas på att bloggen ska bli en portal för människor inom byggbranschen som kan tycka till om saker, bland annat genom att kommentera inlägg.
Byggblasket är ett exempel på en rad bloggar som dykt upp inom byggbranschen den senaste tiden. Många av bloggarna drivs av officiella personer, ofta i chefsposition. Deras bloggar kopplas direkt till företagets hemsida. Martin Jönsson, medieanalytiker på Svenska Dagbladet, anser att det finns många fördelar med företagsbloggar.
– Det blir som en slags konsumentupplysning. Personen som bloggar, och i förlängningen företaget, kan förmedla information och svara på frågor om företagets produkter och berätta om vad som händer på jobbet. En möjlig baksida är att man får vara beredd på att svara på negativa frågeställningar. På så sätt skiljer sig en professionell företagsblogg från reklam, säger han.
När bloggar dyker upp inom en specifik bransch brukar de bli nya mediekanaler för konsumenter och aktörer. Fördelen med bloggarna är bland annat att de kan ge snabba tips.
– Ta en person som ska tapetsera sin vägg. Genom att söka på Internet kan han eller hon ofta få snabba tips på en blogg hur man gör. Nackdelen är väl att det aldrig finns en garanti på att informationen är pålitlig. Om du följer bloggens tips kan du alltså inte utkräva ansvar om tapeten faller ner, säger Martin Jönsson och ger några tips på hur en bloggare som vill ha många läsare ska bete sig.
– Du ska skriva ofta, om saker du kan och ge respons till de som kommenterar dina inlägg, säger han.
Grundaren av Byggblasket är glad för alla läsarkommentarer som görs på bloggen. Förhoppningen är att inom en snar framtid, delvis kunna försörja sig på sin blogg.
Men varför är du anonym? Många av dagens ”stjärnbloggare” stoltserar med sina namn på bloggen.
– Det viktiga är inte vem som skriver utan vad som skrivs. Jag har helt enkelt inget behov av att synas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar